Over Trattoria Municipio

De bedoeling was een kookboek, geïnspireerd door de makers van “Fratello e Sorella”… what’s in the name… nou precies broer en zus die samen de liefde delen voor de Italiaanse keuken. Alles liep op rolletjes, wekelijks werd er gekookt, veelal op zondag, ingrediënten werden genoteerd, kookprocessen gefotografeerd en ga zo maar door. Tot dat het oude gemeente huis te koop kwam te staan, we zijn nu beland in 2019. Broer en zus hebben zulke goede ideeën voor het pand dat de gelukkige eigenaren een beetje moe worden van alle welgemeende adviezen van de twee. Zo moe dat ze hen zeggen: “Doe het lekker zelf…” en zo geschiedde, Trattoria Municipio is geboren.
Opgericht
fantastische medewerkers
Wie zijn broer en zus? Zus is Bieke Guntenaar, moeder van zes en meer dan 30 jaar werkzaam als onderneemster in de horeca. Broer is Arjan-Hans Guntenaar, vader van een tweeling, iets meer dan 30 jaar inkoper en verkoper en van herenkleding. Beiden helemaal verknocht aan de Achterhoek en Italië dus…

Samen met zoveel mogelijk lokale leveranciers, streek- en seizoensproducten hebben we ons menu samengesteld.

Wie wij zijn

Arjan-Hans
Fratello
Dit is een korte bio over Arjan-Hans
Bieke
Sorella
Dit is een korte bio over Bieke
Alexander
Chef - Figlio
Dit is een korte bio over alex
Alessandro
Pizzaiolo
Dit is een korte bio over Alessandro
Thijs
Signora del caffè
Dit is een korte bio over de vijfde persoon die op de website komt

Historie

Waar komt de naam Trattoria Municipio vandaan? Wel, Trattoria laat zich beste vertalen als klein restaurant met, of in, een huiselijke sfeer. Municipio betekent gemeentehuis en dan zijn we direct bij de geschiedenis van ons onderkomen.

De eerste steen van ons gebouw aan de Raadhuisstraat 20 werd in 1854 gelegd. Het gebouw was de Openbare Lagere Dorpsschool. Tot 1885 is het ook een school geweest. Maar na een kleine verbouwing  en onder architectuur van architect Enklaar uit Ruurlo is het omgetoverd tot gemeentehuis van de toenmalige gemeente Hengelo. Uit oude documenten blijkt dat men er in der tijd fl. 1.56,75 is betaald voor de gehele verbouwing!
Op 26 januari 1886 werd hier de eerste raadsvergadering gehouden. De eerste burgemeester die zijn intrek mocht nemen in het pand was Pieter Christiaan Willem Mossel, een rustige en zeer geliefde man onder de Hengelse bevolking. Maar de meest dappere burgervader is toch Francois van Hoogstraten geweest. Hij werd in 1937 benoemd tot burgemeester van Hengelo, moest zelf in 1944 onderduiken vanwege het verlenen van onderduikadressen aan Joodse burgers. Na de Tweede Wereld Oorlog is hij tot 1956 burgemeester gebleven.

De laatste burgervader die nog heeft gewerkt in ons restaurant in de parel van de Achterhoek is Henk Aalderink. Tot de opening van het nieuwe gemeentehuis (2010) is hij het geweest die als laatste de deur op slot heeft gedaan.

Een kleine 13 jaar later hebben wij, Bieke en Arjan-Hans, het mooie pand mogen omdopen tot Trattoria Municipio, of te wel gemeentehuis waarin in een huiselijke en Italiaanse sfeer, gegeten en dedronken kan worden.

Werken bij

Houd jij van (h)eerlijk, lekker Italiaans eten en zou jij anderen hier blij mee willen maken? We zijn altijd opzoek naar talent in keuken of in de bediening. Dus ben jij een keukenprins(es) of maak jij het onze gasten graag naar de zin stuur ons dan een e-mail, ciao@trattoria-municipio.nl ,bel ons 0575 - 472 206 of kom gewoon even langs.

Reserveer een tafel bij Trattoria Municipio